tisdag 30 augusti 2011

Prioriteringstid

Slutet på augusti, början på september. Det är nu ritningarna görs till hur hösten ska se ut. Ska man gå någon danskurs i höst eller ska man köpa träningskort? Eller ska  man istället lägga pengarna på ett par bra löparskor, och kanske till och med en pulsklocka eller nåt annat onödigt som kanske kan hjälpa motivationen en smula, och träna ute på eget bevåg? Franskakurs? Styra upp virk-kvällar? Jobba extra? Och hur många kvällar i veckan vill man ha uppbokade egentligen?

Det är nu man väljer. Nu, innan kurser drar igång och blir fulla. Så vad vill jag göra i höst? Vad vill jag lägga min tid och mina pengar på? Prioriteringarna blir olustigt tydliga. Och jag är rädd att jag har glömt nåt viktigt som jag egentligen vill göra, men som jag råkar välja bort. En stress, samtidigt som det är spännande att se vad det blir. För nåt blir det ju. För mig är det mest en massa kansken och vi får se än så länge, plus en hastigt och härligt bestämd kurs som jag ska läsa utöver min ordinarie. Det vet jag inte alls om jag kommer att hinna och orka med. Hade jag velat vara på den säkra sidan hade jag uteslutit det (och så brukar jag oftast göra) men jag börjar inse att man missar väldigt mycket på den säkra sidan.

Höst. Mer nystart än nyår. Och det här är en ny höst.

Ny.

Och vad det än blir, om det blir lite som man planerat, eller inte alls, så kommer det att bli bra. Till slut.

Kvällens låt:
It Is Well With My Soul

When peace like a river, attendeth my way,
When sorrows like sea billows roll;
Whatever my lot, Thou hast taught me to say,
It is well, it is well, with my soul.
/ Refrain:
It is well, with my soul,
It is well, with my soul,
It is well, it is well, with my soul.
(...)
My sin, oh, the bliss of this glorious thought!

My sin, not in part but the whole,
Is nailed to the cross, and I bear it no more,
Praise the Lord, praise the Lord, O my soul!
/And Lord, haste the day when my faith shall be sight,
The clouds be rolled back as a scroll;
The trump shall resound, and the Lord shall descend,
Even so, it is well with my soul.

(text Horatio Spafford, sent 1800-tal. Audio Adrenaline & Jennifer Knapp version.)



Peace

1 kommentar:

Tussilago sa...

En ny höst! En härlig höst men en massa god ting! D e ett löfte! :) //fridavingren.wordpress.com

småsaker, stora frågor, illustrationer och tro

Powered By Blogger