tisdag 3 november 2009

Om jordens undergång och ekologiska fotavtryck.

Idag har jag börjat en ny kurs på min lärarutbildning, som heter "Natur och hållbar utveckling". Jag har fasat för den eftersom den heter Natur, som brukar vara naturkunskap, som brukar vara fysik och kemi och biologi. Kemikalier och formler har aldrig riktigt varit min grej. "Jaha, vad händer om man värmer på den här gasen då?" Det är inte det jag går och grunnar på om dagarna. Det är märkligt att ordet "natur" i skolans värld kan klinga så illa även för den som älskar naturen. Kursen hette i och för sig "Big bang" innan, ordet som alltid ger mig rysningar. Det är nåt man ska tro på för annars är man dum i huvudet. Och att det är en teori, det gäller ju bara i teorin. Jag förstår inte hur människor kan bli så upprörda för att man tror att det finns en tanke och ett mål med tillvaron. Jaja, det var faktiskt inte det jag skulle skriva om.

På den här nya kursen har mina nya föreläsare pratat om miljöförstöringen och att oljan och andra av jordens resurser kommer att ta slut någon gång inom en inte allt för avlägsen framtid, och att vi är ganska rökta då. Man sade också att glaciärerna i Himalaya håller på att smälta bort och att många stora floder, som Ganges, Eufrat och Tigris och company, kommer att torka ut, så att alla som är beroende av dessa vatten kommer att vara tvungna att ta vägen någonstans, vilket i sin tur kommer leda till en kris.

Härliga tider. Vi ska inte konsumera, för det skadar miljön, men konsumerar vi inte blir/förblir det finanskris. De var pessimistiska, det sa de rakt ut. Och det är ju bedrövligt deprimerande. Jag skulle lätt grubbla ner mig om jag inte hade en tro på att det kommer att bli en ny jord och att allt inte är kört för att det kommer köra sig med den här. Så de får snacka på om sin undergång om de vill, jag tänker inte bli förtvivlad.

Men även om man tror att det finns något mer efter den här jorden kan man ju ta hand om den så gott det går! En av dagens lärare tipsade om att kolla ens "ekologiska fotavtryck". Alltså ungefär hur mycket man förbrukar, mätt i yta. Sverige och Usa ligger ju ganska långt över det eftersträvansvärda, som vi ju vet. För att inte tala om Förenade Arabemiraten, som faktiskt är värst. Medlet i världen är på ca 2,1 hemtar. Men hur stor inverkan har just du på naturen? Är du lika illa som medelsvennen eller lyckas du dra ner på förbrukningen? Check it out:

http://www.minplanet.se/index.php?option=com_pixcalc&view=pixcalc&Itemid=100000013

Inga kommentarer:

småsaker, stora frågor, illustrationer och tro

Powered By Blogger