måndag 13 september 2010

Perfektionism vs förnöjsamhet

Jag är perfektionist. Typ.
Jag strävar efter att allt ska bli så bra som det bara går. Jag vill vara lagomt varmt klädd (gärna lager på lager så att man kan ändra sig om vädret gör det), lagom mätt - eller hungrig om man ska äta, kaffesugen om man ska dricka kaffe, jag vill ha tofflor om det är kallt på golvet, badkläder i väskan om man kommer på att man ska spontanbada och en extra filt på stranden att ha som kudde.

Jag vet inte om det låter illa. Eller om det låter som om det spelar roll. Men i praktiken gör det så att man blir ganska fixerad vid vädret - ska det bli regn sen? Eller sol? Jaha, hur mycket då? - och vid att planera när man ska packa. Eller klä sig på morgonen en normal sommardag, som kan diffa på 20 grader och innebära både snålblåst och, vad vi kallar, hetta.

Jag har förstört många lovande dagar och stunder med detta strävande efter det perfekta. En gång skulle jag och en vän på utflykt till en idyllisk ö i Göteborgs skärgård. Det blev inte som jag hade tänkt och jag blev skitsur. För att det började regna? Nej, för att det INTE började regna!! Jag hade minsann svarta jeans och en chic (?) men ack så varm skjortklänning för att det skulle vara en mulen dag och så blev det strålande sol och värme. Va!? Och folk låg och solade och badade och jag kunde inte göra det. Katastrof!

Vad är det man eftersträvar när man strävar efter det perfekta? Det ofelbara i sig? Att ingenting är dåligt? Eller är den belåtna känslan av att vara nöjd?

Jag ska försöka vara nöjd oftare. Lite mer Smala Sussie-mentalitet: "UU va bra sagt!" (om sig själv) Det är inte ett dugg lätt. Men ändå. En fika hemma är ändå billigare än en fika på café, om nu alla caféer hade stängt när man äntligen kom sig ner på stan.

Att vara nöjd är perfekt.
Fridens!

3 kommentarer:

Anna-Klara sa...

UUUUUUUUUU vad bra sagt! mer sånt!

Anna-Klara sa...

men du får uppdatera lite oftare tack!

Fröken Larsson sa...

Tack för kommentarerna. :) Och tack för sparken i baken. Du är fin du!

småsaker, stora frågor, illustrationer och tro

Powered By Blogger