söndag 15 maj 2011

Om tro och A- och B-planer

Jag vet inte hur det är med er, men jag gör inte alltid vad jag borde. Jag tror att Gud har en tanke med mitt/våra liv, en plan, och en väg som går till/i den planen. A-plansvägen, så att säga. Inte nödvändigtvis en väg av glass och bananskal - för jag tror inte att Gud är en curling-gud, som vill uppfostra odrägliga och/eller handlingsförlamade barn - men en väg som passar oss som vi är skapta, där vi kan komma till vår rätt etc, etc, och som med sina beskärda delar uppförs- och nedförsbackar gör oss ännu mer till de människor Han skapat oss för att bli.

Sådär började jag skriva. Och jag skrev vidare och skrev om. Och ju mer jag tänkte desto mer tänkte jag om. Och kanske har jag tänkt fel? Har ni tänkt såhär eller hur tänker ni? Såhär gick mina tankegångar vidare:

Jag tror också - och här kommer den svårare delen - att vi är fria att gå den vägen eller att gå någon annanstans. Man kanske hittar värsta bra vägen, som kanske inte känns som den man ska gå på men som ändå verkar väldigt bra. Och sen får man ändå inte grönt ljus, eller hur man nu tycker att Gud brukar visa att det är rätt väg. "Nähä?" kanske man tänker då. Och så undrar man om Gud har glömt bort att leda en genom livet, eller om Han inte lyckas kommunicera sitt klartecken så att man förstår, eller så tycker man att "nu skiter jag snart i att/om Du har tänkt något annat, för det verkar inte som om det händer så mycket om jag inte tar tag i det själv och även om den här vägen inte är klockren så ser den ut att vara bästa möjliga just nu, så att..." Så man tar sig en egen väg.

Så skulle förstås aldrig en kristen tänka eller göra (harkel). En kristen tänker ju att Gud vet vad som är bäst i alla lägen och att man gör klokt i att lyda Hans vilja. Han är ju allsmäktig, och allt det där. Rent teoretiskt tror vi/de kristna det. Men så tar vi styrandet i egna händer ändå, kanske inte så medvetet, för att vi inte litar på att Gud är bäst på det. Och senare på (av)vägen så kanske man börjar undra vart man har hamnat egentligen. Det var väl inte hit jag skulle, eller ville? Och så är det skitlångt tillbaka dit man var när man gick fel, och man råkade visst bränna några broar man gick över, så det går liksom inte att göra om och göra rätt. Jaha. Då är det väl lika bra att bygga bo i diket då, när man ändå håller på. Gräva där man står. Och vara olycklig, eller i alla fall riktigt bitter, i alla ens dagar. Det skulle man kunna göra.

Det blev lite långt och omständligt, men håll ut. Vad jag tänkte komma fram till var, något förkortat, att jag tror att Gud ändå har en A-plan kvar. Liksom. Utifrån det läge där man är. Så man kan fortfarande leva ett lika meningsfullt liv. Kanske inte på samma sätt, men lika bra. Typ.
Och där fastnade jag. För hur fungerar det egentligen med Guds plan med ens liv? Hur hänger det ihop? Jag fick det inte riktigt att gå ihop. Jag känner att jag ändå får sätta stopp här så att det inte blir så outhärdligt utdraget. Men så här långt - hur tänker ni? Känner ni igen tankarna? Tror ni det finns flera vägar för samma människa och att alla är lika rätt? Eller finns det en ursprunglig väg som är/var allra bäst men att andra vägar också kan bli okej? Vore väldans intressant att höra.

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag tror jag tycker det känns svårt att tänka just kring "A och B-planer/vägar" som en tydligt utstakad väg från ett ställe till ett annat, men å andra sidan tror jag ju att man mår bäst av att följa Gud.. eftersom han ser alla vägar uppifrån, har bäst perspektiv.. Tror det finns vägar som är bättre och sämre, att det finns genvägar och omvägar, att om man missar den bättre vägen kan komma in på den senare.... Så jag håller nog med mkt :)
/s

småsaker, stora frågor, illustrationer och tro

Powered By Blogger