onsdag 26 augusti 2009

Politiskt korrekt. Typ.

Det är så märkligt det här med att vara politiskt korrekt! Tolerans är något slags honnörsord, man ska acceptera alla. Är tanken. Tror jag. Eller? Egentligen är det kanske snarare vissa grupper man ska acceptera, vissa åsikter och vissa tendenser man ska tycka om. Jag har aldrig upplevt att någon lärare har ansträngt sig för att vara tolerant gentemot kristna till exempel. Eller objektiv för den delen. Snarare tvärtom! Att lärare ironiserar över ens tro är så vanligt att man inte vet om man borde bli upprörd. Det kanske är helt acceptabelt? Det är i alla fall aldrig någon som reagerar på det. Hade en lärare sagt något rasistiskt eller homofobiskt eller "icke genuskorrekt" hade det blivit rabalder. Man kristna och våran tro eller livsstil får man gärna driva med. Det är nästan som att skämta om sex. Billigt, dåligt, men tacksamt, folk skrattar i regel.
Jag har tänkt att det kan bero på att Sverige ju är ett kristet land och att svenskar då är (enligt vissa) kristna per automatik, och att man då får ironisera över kristna eftersom det nästan är som att driva med sig själv. Och det får man ju göra. Eller? Jag hoppas det är något sånt i alla fall, det vore lite mindre illasinnat.
Jag reagerade starkt på det i förrgår då läraren på min kurs på universitetet, som för övrigt anstränger sig väldigt för att vara politiskt korrekt ("Alltså, jag har verkligen ingenting emot det och det - det tycker jag bara är hääärligt!! Och alltså små tjejer som går i rosa och killar i blått, det måste man verkligen motarbeta tycker jag.") men inte har några betänkligheter mot att vara grovt sarkastisk om kristna och vad vi tror på. Och så räddar han sig själv genom att säga "ja, jag är ju lite sarkastisk i tonen, det hör ni ju, ni får säga emot mig om ni vill, höhö..."
Jaa... ehh... du sårar mig när du säger så. Eller? Det känns ju lite överkänsligt och onödigt, men ändå, man kanske borde. Så kanske han/dom fattar att vi inte är ett helt utdött släkte, utan att det finns ett gäng kvar som kan ta illa upp.

(Illustrationen är ett litet minne från en naturkunskapslektion på gymnasiet.)

Inga kommentarer:

småsaker, stora frågor, illustrationer och tro

Powered By Blogger