tisdag 13 december 2011

Apropå SD-mobbningen

Snubblade precis över dessa ord:

"Förvägras man tillträde i en grupp (som den egna klassen) är risken stor att man avvisar normerna i gruppen och ansluter sig till grupper vars värderingar står i skarp kontrast till den värdegrund som exempelvis skolan vilar på (Hammarström 1996)." (ur Lundgren och Lökholms Motivationshöjande samtal i skolan, 2006)

Inte så nytt. Och mest om ungdomar. Men ändå...

Läste igår att man i region Skåne just nu söker bidrag för att få sätta upp en pjäs om Åkesson. (Artikel)
Jag antar att den är elak. Oj vad det låter som om jag är sverigedemokrat nu. Det är jag inte. Men jag är av uppfattningen att de är människor, med allt vad det innebär. Hur var det med allas lika värde, Sverige?

(Mitt i allt detta skickar svenska myndigheterna iväg en massa människor som sökt tillflykt här. Somliga, rapporteras det efteråt, åker rakt till sin avrättning. Precis som de hade trott, och sagt till nissarna här att de skulle göra. Men inte protesterar vi då minsann. Det kräver ju lite mer energi, och är inte hälften så skojigt som att driva med några politiker. Eller förresten, en del protesterar visst. Men då kommer polisen och tar dem. Kanske behöver det göras en ändring i Läroplanen, att eleverna ska fostras att ha solidariska åsikter om de svaga och utsatta, inte att de ska visa solidaritet, som det står nu? Det blir ju så besvärligt om eleverna tar det på allvar...)

Åter till Lökholm. Glad lucia!

Inga kommentarer:

småsaker, stora frågor, illustrationer och tro

Powered By Blogger