söndag 18 december 2011

Kampen om tiden

Jag kan ibland fascineras över att jag faktiskt klarade mig utan både tv och dator/internet för några år sen (och radio!).
"Vad i hela friden gör du om dagarna?" undrade folk. Jag tyckte de var märkliga. Jag gjorde väl bara vad de gjorde när de inte satt framför datorn?! Insåg inte hur mycket tid det rörde sig om. Nu är jag en av dem som undrar. Vad gjorde jag om dagarna egentligen? (Exempelvis satte in foton i album? Det tyckte jag ju var sjukt kul. Men nu, med flera tusen ickekopierade foton på datorn ligger det intresset lite på is, kan man säga.)

Det är med internet som med mobiltelefonerna - funkar mycket bra att vara utan tills man väl skaffat sig.

Michael Endes Momo eller kampen om tiden gjorde stort intryck på mig när jag var liten (läsvärd även för vuxna skulle jag tro). Jag refererar ofta till den. Och jag tänker att de digitala prylarna är lite som de grå farbröderna i boken. De säger att du blir effektiv och fri, men de bara luras.
















Är på min vakt inför nästa nya dethärklarardudiginteutan-sak. 


Inga kommentarer:

småsaker, stora frågor, illustrationer och tro

Powered By Blogger