tisdag 22 mars 2011

Moderna museet, 4M-

Var på klassresa idag till Stockholm. (Eller ska man säga studieresa om det ska låta vuxet?) På schemat stod: moderna museet, att observera offentliga utsmyckningar på stan, och att intaga kaffe och mat. Fint!

På moderna museet kan man få åtnjuta en trave glasplattor med ketchup

Hittade inget ditt namn upphovsmakaren, förlåt.


... eller ett par vita pumps som leker kyckling

Såg inget namn på dig heller upphovsmakare. Hav nåd.


...eller massa små bilder av röda truckar
(Annica Karlsson Rixon "truckers (red)" 1994-1999)


...och en massa mer eller mindre trevliga foton. Det här tyckte jag var ett trevligt sådant:

(Frank Thiel "City 2/36/A" (Berlin) 1998)


Och så fanns det en trevlig vägg med kor på som sa "kom och posera framför mig". Det var vad jag hörde i alla fall.

(Andy Warhol feat. Rebecka Larsson "kor och kviga")


Trevligt, helt enkelt ! Och ganska mycket mer lättsamt än Nationalmuseet, dit vi åkte förra våren, var vi i klassen överens om.
Av fem musei-M ger jag moderna museet en svag fyra. MMMM-
Det blev en svag fyra för att de inte hade några broderade bonader- för det sa jag till min lärare var "väldans samtida", när jag ville brodera till vårt samtida konstprojekt. Hmm.

"Museet är en maskin som gör konst av icke-konst" Boris Groys, rysk-tysk konstfilosof

Inga kommentarer:

småsaker, stora frågor, illustrationer och tro

Powered By Blogger