tisdag 22 mars 2011

Samtida konsten färdig!

En observant läsare kanske undrar vad det blev av det där samtida konst-projektet jag hade för ett tag sedan? Då tänkte jag mig något kring versen "där din skatt är, där kommer också ditt hjärta att vara" och började måla en akryltriptyk (tre tavlor som hör ihop) på det temat. Och halvvägs in i projektet körde jag fast, som jag oftast gör om jag tvingas köra igång med något som jag pressat fram på grund av tidsbrist. Där någonstans var jag iväg på kollektivhelg (sammankomst 2011 om liv i kollektiv och kommuniteter) och började fundera mera kring individualism, ensamhet och välfärd, som jag redan varit inne på en del sedan tidigare. I sverige är det liksom lite fint att vara ensam. Ensam är stark, själv är bäste dräng, bra karl reder sig själv - ordspråk som vi många gånger sett broderade hos tanter och farbröder, insnirklade bland blommor och blad, harmlösa som få, men som kanske egentligen inte är så... gulliga.


Jag sökte efter ordspråk på internet och fastnade vid att alla ordspråk om hur bra och redigt det är att vara ensam var från Sverige. Vilket sammanträffande att Sverige är det ensammaste landet i världen! (Procentuellt flest ensamhushåll i världen ni vet.) Så efter många om och men blev mitt konstprojekt till slut en egen broderad bonad, med en... vad ska man säga... egen tolkning av det klassiska ordspråket.


2 kommentarer:

Elina och co sa...

Alltså den där är ju bara helt fantastisk!!! Hur mycket ska du seriöst ha för den, eller för en kopia!? Den skulle passa alldeles perfekt hemma hos mig. Och vilket budskap, people -unite!

Love E

Fröken Larsson sa...

Ah, kul! :) Ja vi får väl se! Först måste den dock lämnas in å betygsättas och sånt, och det kan ju ta sin lilla tid. Får se om det blir ett original eller en kopia sen. Men tack!

småsaker, stora frågor, illustrationer och tro

Powered By Blogger