tisdag 5 april 2011

Att ta tag i sin dag

Jag är kanske inte så ledig egentligen. Men vi har ett projekt i skolan på tio veckor nu så jag kan/får/måste i alla fall lägga upp mitt arbete på egen hand. (Vilket innebär att jag borde åka till skolan varje morgon för att få något gjort. Från och med imorgon!) Clara skriver klokt om att strukturera upp ledig tid för att inte dagarna ska gråa ihop sig till en enda massa och man ska gå runt och ínte kunna vara ledig riktigt, för att man inte vet om det är något man borde göra. Jag håller med totalt. Brukar också skriva listor på kvällen med vad jag ska göra dagen efter. Igår gjorde jag allt som stod på listan - till och med städade och var ut och sprang (för första gången sen... innan vintern) som jag ju hade skrivit frågetecken efter! Och kände mig jätteduktig och effektiv, även om det bara stod små och ytterst okrävande saker på listan.

Caroline af Ugglas sa, i tv-serien Jakten på lyckan som jag följde på internet, att hon hade vissa knep för att inte må dåligt och hamna i depressioner - hon menar sig ha det i sig lite genetiskt annars - och sådant. Bland annat var det just det här med att skriva listor på vad hon skulle göra med en dag, som hon tyckte var viktigt. För att skapa struktur, och för att de där jobbiga borde-na skulle bli gjorda , eftersom de annars tenderar att blir tyngre och tyngre. Hon sa också att hon är noga med att sova ordentligt och att inte dricka alkohol. Ifall det var någon som kände att den undrade.

Vad jag däremot gjorde som jag inte hade skrivit eller tänkt göra, var att klippa mig. Igen. Inte mycket hår kvar nu alltså. Jag borde ta bort hårsaxen från kroken vid handfatet antar jag. Ja ja, jag får ta tag i min kvinnliga approach i nästa liv.

Nu ska jag avverka en punkt på dagens lista och läsa kurslitteratur. Med kaffe till. Det senare stod inte på listan men det ska jag göra ändå. Ganska bra va?

Inga kommentarer:

småsaker, stora frågor, illustrationer och tro

Powered By Blogger