fredag 10 juni 2011

Det här med ljudböcker

De skapar en märklig tillvaro av att gå runt hemma och göra allting så tyst man kan och med minsta möjliga tankeverksamhet. Inte tappa koncentrationen från storyn liksom. Funkar bra när om man behöver sitta och skrubba en ugn i flera timmar (akta er för att hyra ut era lägenheter i andrahand alltså), men mindre bra när man ska packa inför sommarvistelsen och sortera vilka skivor man vill lyssna på och inte. Blir spännande att se/höra vad det blir med det!

Jag började lyssna på ljudböcker (gratis e-varianter via bibliotekets hemsida) när jag hade målarläxor att göra hemma. Mysig grej. Och så känns det ju effektivt att få i sig en bok samtidigt som man gör nåt annat. Men annars är jag tveksam till att alltid omge sig med saker att lyssna på. Jag är till exempel lite emot att gå runt med hörlurar i öronen hela dagarna och försöker att bara göra det i nödfall, typ när tågresan blir för lång. Tänker att man minskar möjligheten att få värdefulla tankar och idéer om man hela tiden matar sig med hörselintryck. Man blir liksom lite otillgänglig.

Och så går jag här och matar mig med omysiga mordgåtor istället hela dagen (där det brutalt mördade offret för närvarande dessutom är en litteraturstudent som heter Rebecka!). Well well. Jag måste ändå säga att jag tycker ljudböcker är en bra grej. Absolut inte att föredra framför "riktiga" böcker, och med nackdelen att man stänger av sig från allt annat, men med den stora fördelen att man kan skrubba ugnar samtidigt.



Inga kommentarer:

småsaker, stora frågor, illustrationer och tro

Powered By Blogger