torsdag 9 juni 2011

En bortskämd students sommarlovsklagan

Det här med sommarlov alltså.... Efter en veckas ledighet känner jag att jag blir mer och mer positivt inställd till arbetsdagar. Om man jobbar ena halvan av dagen, blir ju den andra, lediga halvan, så mycket mer värdefull. Wow! Vad ska jag göra nu med mina timmar? Och man har så mycket man vill göra att tiden knappt räcker till! Eller? Det är vad jag har hört ryktas om i alla fall. Man kanske hinner träffa någon vän, eller så hinner man inte det utan får ta det en annan dag. Man kanske hinner greja med lite därhemma, fixa i trädgården, sortera papper... fast inte göra klart, utan bara få gjort en del, och så har man projekt kvar för många dagar. Kanske får man tid att ligga på en filt och läsa, och det känns lyxigt och inte alls som ett desperat tidsfördriv. Eller så vilar man bara, för att man har jobbat så väldans att det är det man behöver och har lust med. Man har i alla fall garanterat något att göra.

Jag förstår att det här kan låta provocerande för en utsliten arbetare och/eller småbarnsförälder. Jag vet ju inte vad jag pratar om, för jag har varken barn eller arbete, hus eller trädgård. Och ingen bil. Dom kan ju också ta tid har jag hört. (Cykeln fick i och för sig punka i våras, men... ja, ni hör ju att det inte gills.) Inga husdjur har jag heller, och när det gäller annat man skulle kunna tänkas behöva ta hand om, har jag bara blommor som överlever länge utan att man gör det. Jag behöver laga mat till mig själv ibland. Och fila naglarna. Det är väl det... Och jag skulle bara vilja säga till er som har mycket att göra, och många som kräver er tid och uppmärksamhet, att... det är något fint också. Det blir bedrövligt lite vettigt gjort om man inte måste göra något. Sovmorgon är kul en gång i veckan, inte varje dag.

Det börjar bli dags för "att göra-listor" tror jag, för nu har jag vilat nog. Men det är väl också det här med sol och inomhusprojekt som inte riktigt går ihop för mig. Hmmm. Inte lätt detta.  (Hade jag kunnat bada hade det varit lite bättre, och jag hade ju äntligen funnit en pöl som man kunde bada i, men nu har mina kompisar hittat en död and i den.) Det här var min sommarlovsklagan.


(En sån där ledig dag.)

Inga kommentarer:

småsaker, stora frågor, illustrationer och tro

Powered By Blogger